Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu Polskich Kolei Państwowych ogłosił pogotowie strajkowe na całej sieci PKP PLK. Powodem protestu są zmiany w instrukcji Ir-1, obarczające dyżurnych – jak twierdzą związkowcy – zbyt dużą liczbą obowiązków. W ich ocenie przyczynia się to do przemęczenia pracowników, a przez to tworzy to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Zmiany w instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1 wprowadzono 12 września bieżącego roku. Jedną z nich było nałożenie na dyżurnych ruchu obowiązku informowania maszynistów drogą radiową o zmianach w organizacji ruchu, skutkujących koniecznością zmniejszenia prędkości lub zatrzymania w określonym miejscu.
Jak ocenia Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu Polskich Kolei Państwowych, poprawka do instrukcji „nie tylko nakłada na dyżurnych ruchu kolejny obowiązek w kwestii informowania maszynistów, lecz ma na celu także przeniesienie lub rozmycie odpowiedzialności w razie zdarzenia kolejowego”. Związkowcy przypominają, że została ona wprowadzona bez konsultacji ze stroną społeczną, a próby przeciwdziałania z ich strony zostały – jak twierdzą – zignorowane. Przypisują to naciskom ze strony Urzędu Transportu Kolejowego w związku z rosnącą liczbą zdarzeń SPAD (przejechanie sygnału „Stój”). – Spółka PKP PLK SA nie potrafi lub boi się skutecznie przeciwstawić takiemu narzucaniu zmian i obarczaniu swoich pracowników odpowiedzialnością za nie swoje błędy – czytamy w specjalnym wydaniu biuletynu „Na Nastawni”.
„Liczba zadań, które wykonywać musi dyżurny ruchu w ciągu 12 godzin swojej służby, już dawno osiągnęła maksymalny możliwy do akceptacji poziom. (…) Ludzka pamięć i możliwość prawidłowej oceny sytuacji, gdy pracuje się kilkanaście godzin pod presją, mają swoje ograniczenia i zalecamy zaprzestanie testowania na żywym organizmie ich możliwości poprzez dopisywanie do obowiązków dyżurnym ruchu kolejnych zadań” – stwierdzili przedstawiciele ZZDR PKP w liście do prezesa PKP PLK. Zarządca infrastruktury odpowiedział, że jednocześnie dokonano także innych zmian w instrukcji, zmniejszając w efekcie obciążenie dyżurnych – obowiązek nawiązania rozmowy z maszynistą ma istnieć tylko w razie odstępstw od założonego rozkładu jazdy.
Stanowisko PKP PLK nie przekonało jednak związkowców. W razie nieosiągnięcia porozumienia z ZZDR PKP planuje oflagować budynki posterunków ruchu i inne obiekty oraz przeprowadzić pikietę. Autorzy artykułów w biuletynie nakłaniają też czytelników, by przestali godzić się m. in. na przekraczanie normatywnego czasu pracy (12 godzin) w oczekiwaniu na zmianę. Będziemy informować o dalszym rozwoju sprawy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.